Na Spotify przygotowaliśmy dwie nowe playlisty, każdą z nich na odpowiednią część tego okresu liturgicznego:
Psalm 51, Miserere, został przez św. Jana Pawła II nazwany jedną z najbardziej znanych modlitw Psałterza, najżarliwszym i najczęściej powtarzanym psalmem pokutnym, pieśnią o grzechu i przebaczeniu, najgłębszą medytacją nad winą i łaską (Audiencja Generalna, 24.10.2001). Kościół modli się nim w Jutrzni każdego piątku. Od wieków pomaga ubrać w słowa żal i nadzieję na miłosierdzie Boga, które człowiek przeżywa wobec popełnionego przez siebie grzechu. Nic dziwnego więc, że inspirował on przez wieki artystów do tworzenia jego różnych muzycznych opracowań.
Jednym z najbardziej znanych opracowań jest to napisane przez Gergoria Allegriego dla Kaplicy Sykstyńskiej około 1638 roku. Utwór napisany na 9 głosów (chór pięciogłosowy i kwartet czterogłosowy śpiewający z przylegającej do Sykstyny Sala Regia) mógł być wykonywany tylko w Kaplicy Sykstyńskiej. Do połowy XVIII wieku istniały tylko trzy kopie tego utworu, posiadali je: król Portugalii Jan IV Szczęśliwy, cesarz Leopold oraz włoski ksiądz i kompozytor Giovanni Battista Martini. Co ciekawe manuskrypty te zawierały tylko prosty szkielet akordowy, a całe piękno Miserere tkwiło w umiejętnościach interpretacyjnych watykańskich chórzystów. Wersji pierwotnej (bez ozdobników) można posłuchać na naszej playliście w wykonaniu Chóru Kaplicy Sykstyńskiej (światowa premiera fonograficzna wersji z Kodeksu Sykstyńskiego z 1661 roku). Prawdopodobnie nigdy nie poznalibyśmy ozdobnej wersji, gdyby nie rzymska wizyta pewnego genialnego nastolatka. W 1770 roku 14-letni Wolfgang Amadeusz Mozart miał okazję uczestniczyć w nabożeństwie w Sykstynie w Wielką Środę. Po powrocie do domu spisał z pamięci melodię Psalmu. Prawie idealnie. Po kolejnym wysłuchaniu utworu w Wielki Piątek dokonał kilku drobnych poprawek (legenda głosi, że przemycił na nabożeństwo swój rękopis, żeby poprawiać go na bieżąco w trakcie wykonywania Miserere). Oficjalne wydanie wersji wykonywanej w Kaplicy Papieskiej pojawiło się jednak dopiero 70 lat później w roku 1840 dzięki ksiądzu Pietro Alfieriemu. I ta wersja jest najczęściej dzisiaj wykonywana (znajdziecie ją również jako pierwszy utwór na naszej playliście pokutne).
____
serię redagują: ks. Michał Chmiel i ks. Tadeusz Górny